Sepertimana malam melabuhkan tirainya begitulah juga kita kini sudah berada di penghujung semester bagi sesi 1 2010/2011 ini. Pejam celik pejam celik rupa-rupanya kita sudah berada di minggu 14. Bagaikan baru semalam berada di kelas SMP2252 sama-sama menari Mak Yong, memalu kompang, berbahas pendapat, gelak ketawa, suka duka, namun hakikatnya kita semakin terpisah dek waktu dan keadaan. Untuk jurnal refleksi minggu 14 ini, saya ingin meluahkan secara keseluruhannya mengenai perasaan, pandangan, pendapat saya mengenai kursus SMP2252 ini sepanjang tempoh 14 minggu saya mempelajarinya dan berusaha untuk menguasai kursus ini. Minggu ke 14 adalah minggu terakhir sesi kuliah untuk kursus SMP2252 sebelum semua pelajar menduduki peperiksaan akhir semester.
Sepanjang tempoh 14 minggu di kelas SMP2252, satu pengalaman yang amat berharga bagi saya kerana dapat menyelusuri sejarah muzik, mengerti akan peranan dan kepentingan muzik, mengklasifikasikan alat-alat muzik sama ada moden mahupun tradisional dan banyak lagi. Tidak terluah rasanya untuk menyatakan kesemuanya di sini. Namun begitu, serba sedikit mengenai kursus ini perlu diluahkan juga sebagai panduan dan pedoman kepada saya juga untuk rakan –rakan sekalian. Walaupun muzik tradisional hanyalah subjek pengayaan bagi saya yang mengambil major Pengajian Malaysia namun input yang diperolehi hasil daripada kelas pengayaan ini dapat meningkatkan pengetahuan saya yang sebelum ini kabur mengenai muzik tradidional yang ada di negara kita Malaysia yang kaya dengan khazanah dan sejarah yang menjadi tunjang ke arah komersialnya persembahan muzik di tanah air kita pada hari ini.
Hasil daripada penjelajahan dan penerokaan terhadap kursus SMP2252 ini amat bermakna bagi saya untuk lebih mengenali dengan dekat lagi mengenai muzik tradisional yang ditinggalkan oleh nenek moyang kita pada masa dahulu. Walaupun kebanyakkannya sudah diadaptasi dan diperbaharui menjurus ke arah kemodenan namun secara peribadinya keaslian muzik-muzik tradisional di negara kita masih lagi dikekalkan hingga kini.
Jutaan terima kasih diucapkan kepada En. Amran selaku pensyarah kami bagi kursus SMP2252 yang banyak memberi input yang berguna mengenai muzik tradisional sama ada dari aspek teori mahupun praktikal. Tidak lupa juga penghargaan kepada beliau yang memberi pendedahan kepada kami pelajar SMP2252 ke arah mengenali laman sosial blog yang dianggap penting sebagai laman interaksi dan laman ilmu di zaman teknologi yang serba canggih kini. Sebelum saya mengambil kursus SMP2252 ini dan sebelum saya didedahkan dengan penggunaan blog secara jujurnya saya ingin menyatakan bahawa sebelum ini saya sudah memiliki laman blog peribadi yang tidak berapa aktif kerana kekangan-kekangan yang terpaksa dihadapi. Namun, laman blog peribadi saya tidaklah secanggih laman blog yang dimiliki oleh orang lain yang sebagaimana laman blog SMP2252 yang mempunyai pautan terus ke laman web lain seperti youtube, facebook dan sebagainya.
Walaupun sudah mempunyai laman blog sendiri. Namun, setelah mendaftarkan kursus Muzik Tradisional (SMP2252) sebagai kursus pengayaan yang wajib diambil untuk memenuhi jam kredit Kos Pengajian Malaysia dengan Pendidikan. Saya didedahkan dengan pembelajaran kuliah yang menggunakaan pendekatan penggunaan blog sebagai salah satu pendekatan yang digunakan dalam kursus ini disamping pendekatan pembelajaran kuliah dan perbincangan dalam kelas yang dijalankan seperti biasa. Peristiwa pertama saya membuka akaun blog baru pada minggu ke dua bagi memenuhi syarat kursus SMP2252 adalah satu pengalaman yang tidak dapat dilupakan.
Walaupun sudah sedia maklum saya sudah mempunyai laman blog peribadi, namun masalah-masalah teknikal masih lagi menjadi masalah utama bagi saya untuk mendalami dan meneroka komponen-komponen yang terdapat dalam laman blog. Secara jujurnya saya tidak begitu arif terhadap penggunaan teknologi apetah lagi dalam aspek menguasai ilmu perkomputeran. Sewaktu membuka akaun blog bagi SMP2252, saya menghadapi masalah teknikal untuk menambah gadget-gadget di laman blog. Saya akui bahawa saya memang slow untuk follow tambahan pula pada masa itu tunjuk ajar daripada En. Amran adalah terlalu pantas bagi saya untuk mengekorinya.
Oleh disebabkan sukar untuk mengekori tunjuk ajar daripada En. Amran untuk membuka sebuah akaun blog yang menepati klasifikasi yang dikehendaki. Dan apabila saya sedari bahawa saya sudah ketinggalan jauh untuk mengekori pengajaran beliau pada hari tersebut. Saya mengambil keputusan untuk berhenti disitu sahaja. Namun begitu, selepas kelas tamat, saya mengambil inisiatif untuk menyempurnakan akaun blog saya dengan meminta bantuan daripada rakan sekuliah iaitu Wan Fadillah agar membantu saya untuk menambah apa yang kurang agar menjadi sebuah akaun blog yang selaras dengan rakan-rakan yang lain. Akhirnya saya berjaya memiliki akaun blog baru bagi kursus SMP2252.
Justeru itu, hasil daripada penerokaan saya terhadap laman blog dan sentiasa mengaktifkan diri dalam laman sosial ini walaupun pada ketika itu saya dibebani akan tugasan kursus lain yang bertimbun. Namun saya berusaha juga untuk menjadi seorang yang aktif dalam blog. Dalam pada itu, akhirnya saya sudah tiada masalah lagi untuk menggunakan blog sama ada untuk menjawab soalan-soalan yang diberikan oleh pensyarah setiap minggu dan untuk membuat jurnal refleksi yang menjadi tugasan mingguan yang perlu diselesaikan.
Kaedah penulisan jurnal rekleksi yang digunakan oleh En. Amran adalah satu pendekatan baru bagi saya. Kedah ini turut membantu mengasah minda saya untuk berfikir dan mengarang dengan melahirkan pelbagai idea, pandangan dan kritikan terhadap proses pembelajaran dalam kuliah yang berlangsung setiap minggu. Penulisan jurnal refleksi juga membantu saya untuk sentiasa ingat apa yang dipelajari dan juga membantu saya untuk mengulangkaji pembelajaran yang lepas supaya tidak menjadi seperti keadaan di mana masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Jurnal refleksi juga berfungsi sebagai sinopsis atau ulasan mengenai aktiviti dan hasil pembelajaran yang diperolehi dalam sesi kuliah yang berlangsung.
Seterusnya, dari aspek kandungan kursus pula, pada mulanya saya mengambil kursus ini. Pandangan saya kandungan kursus SMP2252 adalah amat berat untuk dipikul bagi saya pelajar Pengajian Malaysia kerana perlu membuat jurnal refleksi dan menjawab soalan berdasarkan blog. Pada minggu awal semester, tekanan bagi saya untuk menghadapi blog untuk menyiapkan jurnal refleksi dan menjawab soala-soalan yang diberikan setiap minggu. Hal ini disebabkan oleh bertambahnya tugasan yang diberikan oleh pensyarah dari kursus major. Sedia diketahui bahawa Pengajian Malaysia merupakan kos yang seringkali dibanjiri dengan tugasan yang banyak. Namun begitu, dengan inisiatif saya sendiri untuk membahagikan masa saya berjaya menghadapinya dengan berjaya. Di pertengahan semester masalah ini tidak lagi menjadi beban kepada saya sehingga dapat menamatkan kursus ini sehingga ke minggu 14.
Walaubagaimanapun, SMP2252 sungguh menyeronokkan setelah dipelajari dan dikenali dengan lebih dekat. Bak kata pepatah “tak kenal maka tak cinta”. Alhamdulillah setelah 14 minggu bergelumang dengan sejarah asal ususl muzik tardisional, alat-alat muzik yang pelbagai kalsifikasi, nilai-nilai estika yang terdapat dalam muzik tradisional yang dipelajari membantu saya untuk berminat dengan muzik-muzik tersebut. Sebelum ini saya hanya tahu muzik-muzik Wayang Kulit, Mak Yong, Ghazal dan lain-lain hanya dari aspek persembahan sahaja. Tetapi setelah mengambil kursus SMP2252 memberi peluang kepada saya untuk mengetahui dengan lebih jelas mengenai jenis-jenis muzik tradisional yang ada di Malaysia kini daripada sejarah awal hinggalah ia berkembang kini.
Pengalaman yang paling tidak dapat dilupakan sepanjang sesi kuliah SMP2252 adalah semasa sesi kuliah yang bertajuk Kompang dan Gamelan. Kami semua didedahkan cara-cara bermain kompang dan gamelan justeru berpeluang untuk membuat demonstrasi bermain alat muzik tersebut. Perasaan saya amat seronok sekali kerana impian saya untuk memalu kompang tercapai. Jujur saya katakan bahawa saya amat berminat dengan muzik kompang. Mungkin dari aspek bunyinya yang meriah dan nilainya seninya yang tersendiri.
Sesi Demonstrasi Persembahan Gamelan dan Kompang :
Terima Kasih kepada rakan-rakan kos muzik atas tunjuk ajar kamu semua terhadap
kami pelajar Pengajian Malaysia..
Kompang memang best.
Selain daripada penulisan jurnal refleksi. Pendekatan pembentangan, penggunaan blog individu, penggunaan blog kumpulan juga merupakan alternatif pembelajaran yang boleh meningkatkan pembelajaran kolaboratif di kalangan pelajar. Saya amat bersetuju dengan pendekatan yang digunakan kerana dapat meningkatkan semangat kerjasama dan kerja berkumpulan di kalangan pelajar. Iaitu dilihat dalam aspek membina blog kumpulan. Semua pelajar harus melibatkan diri untuk mengaktifkan blog kumpulan bukan hanya sekadar untuk memenuhi syarat sebagai tugasan yang diberikan.
Selain itu, dengan pendekatan penggunaan blog yang diperkenalkan, ia juga turut dijadikan sebagai mekanisme untuk berkongsi pendapat dan sebagai tempat untuk meluahkan pandangan dan idea yang terbuku dalam minda pelajar. Pelajar boleh mengemukakan pandangan mereka dan bertanyakan pelbagai persoalan yang tidak difahami sama ada mengenai kandungan kursus mahupun soalan-soalan yang berkaitan melalui blog sekiranya tidak mempunyai kesempatan untuk bertanya di dalam kelas. Penggunaan shortmix dalam pautan blog membolehkan pelajar berinteraksi secara online sama ada dengan pensyarah mahupun dengan rakan pelajar lain. Hal ini dapat meningkatkan cara pembelajaran kolaboratif antara pelajar tanpa membuat perjumpaan di luar kawasan dimana tanpa kaedah ini mungkin pelajar sukar untuk mengadakan perbincangan kumpulan secara bersemuka kerana faktor-faktor peribadi mahupun kakangan lain. Interaksi antara pelajar melalui laman blog juga bukan sahaja dapat menghubungkan antara pelajar dalam satu kumpulan kuliah yang sama malah pelajar dari kumpulan lain juga dapat mencapai pautan blog kumpulan lain untuk memberi pandangan dan mengajukan persoalan sekiranya terdapat sebarang kekeliruan terhadap sesuatu perkara yang berkaitan kursus mahupun pembentangan. Pandangan saya agar cara pembelajaran sebegini dapat diteruskan dan diaplikasikan dalam kursus-kursus lain kerana dapat dengan cara pembelajaran menggunakan blog mungkin dapat meningkatkan minat pelajar untuk belajar dan disamping memberi pendedahan kepada pelajar terhadap kepentingan penggunaan ict sejajar dengan perkembangan pembangunan negara yang menginginkan semua rakyatnya celik it dan mempunyai minda kelas pertama. Untuk melestarikan idea ini semua pihak haruslah bekerjasama dan memberi sokongan padu antara satu sama lain.
Oleh yang demikian, akhir kata dari saya untuk sekian kalinya ribuan terima kasih diucapkan sekali lagi buat Pensyarah SMP2252 iaitu En. Amran yang banyak berjasa dan sabar melayan kerenah kami di dalam kelas serta sahabat-sahabat seperjuangan semua sama ada dari kumpulan A mahupun kumpulan B sekiranya ada perkataan yang mengguris rasa, menyinggung jiwa, sepanjang berinteraksi dan berkomunikasi dengan kalian samada di alam maya sesawang blog, facebook mahupun di kelas. Diharapkan juga apa yang dipelajari dapat dimanfaatkan dan dijadikan panduan untuk diaplikasikan di masa akan datang. Diharapkan semua antara kita memperoleh kejayaan yang cemerlang sama ada di dunia mahupun di akhirat. Buat yang terbaik untuk peperiksaan akhir bagi kursus SMP2252 juga kursus-kursus lain agar kita sama-sama mencapai apa yang dicita-citakan. Sesungguhnya berusaha itu adalah jalan yang terbaik untuk mendapatkan apa yang diingini bukan hanya sekadar menjadi penunggu kaku yang akhirnya merugikan diri sendiri.
Memang tidak dinafikan group SMP2252 memang the best of the world.
Semoga berjumpa lagi!!!!
- Selamat Berjuang -
4 comments:
Selamat maju jaya dalam peperiksaan nanti...=)
terima kasih..sama-sama kita berusaha!!!
gud luck 4 exam..
terima kasih farah.semoga kita semua berjaya
Post a Comment